top of page

PÄ vei mot en atomvÄpenfri verden; hva kan Norge gjÞre?

I forslag til statsbudsjett for 2020 stĂ„r det at man «vil videreutvikle Norges internasjonale lederrolle innen verifikasjon av kjernevĂ„pennedrustning for Ă„ legge grunnlaget for reell nedrustning.» Det er svĂŠrt positivt at regjeringen fremhever dette. Vi hĂ„per det betyr Ă„ jobbe for at nedrustningen skal skje – ikke bare Ă„ verifisere at den skjer.

Frem til nÄ har debatten om atomvÄpen i Norge som regel begrenset seg til Ä bli et spÞrsmÄl om man skal slutte seg til forbudstraktaten vedtatt i FN i 2017. ForelÞpig har stortingsflertallet avvist dette, selv uten hindringer av juridisk art. Norges Fredslag, som partnerorganisasjon i ICAN, oppfordrer selvsagt Stortinget Ä slutte seg til forbudstraktaten. Vi vil peke pÄ at Norge har andre politiske muligheter til Ä bidra til en verden fri for atomvÄpen. Disse forslagene mener vi bÞr kunne bli et supplement til traktaten, men kan ogsÄ benyttes uavhengig av tilslutningen.

Dagens situasjon

I februar varslet USA at de skulle trekke seg fra INF-avtalen fra 1987, som har forbudt mellomdistanseraketter i Europa. Russland valgte kort tid etter Ă„ gjĂžre det samme. Over det neste tiĂ„ret vil USA bruke om lag 500 milliarder dollar pĂ„ Ă„ modernisere sitt eksisterende atomvĂ„penarsenal, og det forventes at Russland fĂžlger etter. Den gamle ABM-avtalen, som begrenset antall missilforsvarsystemer stormaktene fikk ha utplassert, ble sagt opp i 2002. INF-avtalen er derfor svĂŠrt viktig for verdensfreden. Situasjonen er nĂ„ prekĂŠr, da verdens stĂžrste atommakter snart stĂ„r uten en eneste forpliktende avtale om rustningskontroll. Norge har signert ikkespredningsavtalen og har dermed forpliktet seg, som det stĂ„r under Artikkel VI, til “i oppriktighet Ă„ forhandle om effektive tiltak forbundet med en snarlig stans i det kjernefysiske vĂ„penkapplĂžp og en traktat om alminnelig og gjensidig under streng internasjonal kontroll.” Denne forpliktelsen sammen med ordlyden i statsbudsjettet, gir oss hĂ„p om reell innsats fremover. La oss ta et kjapt tilbakeblikk pĂ„ disse avtalene fĂžr vi kommer med to konkrete forslag.

Avtalene som holder antallet nede

Ikkespredningsavtalen fyller 50 Är neste Är og stÞttes fortsatt av nÊr sagt alle verdens land, foruten Israel, Pakistan, India og Nord-Korea. Selv med forutsetningene pÄ plass, har veldig fÄ land skaffet seg egne atomvÄpen siden den gang. I 1987 ble INF-avtalen inngÄtt mellom USA og Sovjetunionen for Ä ruste ned deres eksisterende atomvÄpenlagre. Avtalens viktigste klausul pÄla de to partene Ä destruere alle landbaserte missiler med en rekkevidde pÄ 500-1000 kilometer og 1000-5500 kilometer, sÄkalte mellomdistanseraketter. Disse ble ansett som sÊrlig farlige fordi varslingstiden for Ä ta til motverge mot dem var sÄ kort. Med INF-avtalen forsvant disse fra Europa.

Etter dette har flere andre avtaler kommet pÄ plass, som alle har bidratt til Ä redusere antall atomstridshoder. Blant annet New Start-avtalen Obama signerte med Medvedev i 2010. Fra en topp pÄ 60 000 atomstridshoder i verden midt pÄ 1980-tallet, er antallet i dag under 15 000. Av disse besittes om lag 90 prosent av USA og Russland. Med opphevelsen av INF-avtalen vil USA og Russland stÄ uten en eneste effektiv nedrustningsavtale om to Är. Det bÞr vÊre en uholdbar situasjon for alle, ogsÄ de som er skeptiske til forbudslinja.

SĂ„ hva kan Norge gjĂžre?

1.Regjeringen kan foreslÄ endring av NATOs fÞrstebruk-strategi for atomvÄpen

I dag har NATO nedfelt i sitt strategiske konsept at atomvĂ„pen kan brukes mot en fiende som ikke selv har benyttet seg av dem. Russland har hatt den samme innstillingen de siste Ă„rene. I en slik situasjon, spesielt nĂ„r den siste nedrustningsavtalen lĂžper ut, vil det oppleves viktig for rivalene Ă„ oppnĂ„ en reell fĂžrsteslagskapasitet. Dette betyr nok vĂ„pen bĂ„de til skade motparten i fĂžrste runde, samt Ă„ slĂ„ tilbake pĂ„ et eventuelt gjengjeldsangrep. Denne logikken tilsier at de ulike partene ruster opp inntil nye avtaler kommer pĂ„ plass. Vi ber derfor Norge jobbe for at NATOs neste strategiske konsept legger opp til en “no first-use”-politikk, da opprustning for fĂžrstebruk trolig er enkeltfenomenet som mest Ăžker sjansen for atomkrig i verden.

Kina og India praktiserer allerede en slik ordning. Hadde Norge fÄtt gjennom dette, ville man sagt klart at NATO ikke har til intensjon Ä vÊre den fÞrste til Ä benytte masseÞdeleggelsesvÄpen i en konflikt. Jo flere atommakter man klarer Ä fÄ med pÄ dette, jo mindre gyldig vil til slutt begrunnelsen for Ä besitte store lagre med atomvÄpen bli. Heller ikke Russland har vÊrt fremmede for slike begrensninger historisk. Dersom flere av NATOs medlemsland slÄr fast at fÞrstebruk ikke er akseptabelt, vil det bli mye vanskeligere for atomvÄpenstatene i alliansen Ä trumfe gjennom en ny Äpning for fÞrstebruk neste gang organisasjonen skal vedta et nytt strategisk konsept. NATOs grunnleggende formÄl som forsvarsallianse med kjernefysisk avskrekking vil forbli som i dag. Forskjellen vil vÊre at verden forhÄpentligvis er et solid steg lengre unna atomkrig.

2.Norge kan ta til orde for en ny INF-avtale med forbud mot rakettforsvarssystemer

Dette vil da forlenge den utgÄende INF-avtalen og inkludere nye forbud mot rakettforsvarssystemer i trÄd med forbudet man hadde frem til 2002. En slik avtale mÄ ha gode mekanismer for uavhengige observatÞrordninger, som sikrer at avtalepartene overholder sine forpliktelser. Evner man Ä oppnÄ dette vil det kunne fjerne mange av insentivene som i dag oppmuntrer til opprustning og fÞrstebruksdoktriner, bÄde hos Russland og i NATO. En slik likevekt bÞr vÊre i atomvÄpenstatenes interesse.

Noe man dessuten bÞr vÊre Äpen for med en slik ny avtale bÞr vÊre at avtalen bÞr ta sikte pÄ Ä bli global, i betydning at andre land som i dag besitter slike raketter kan slutte seg til etter hvert, ikke minst Kina. Dette er ikke mer usannsynlig enn at bÄde Trump, Russland og NATO har uttrykt Þnsker som peker i denne retningen. Ved neste tilsynskonferanse for ikkespredningsavtalen bÞr Norges klare holdning allerede pÄ forhÄnd vÊre at vi Þnsker en ny global INF-avtale velkommen.

Det er svÊrt positivt at regjeringen i foreslÄr Ä jobbe for reell nedrustning av atomvÄpen. Ordet reell fordrer egeninnsats og initiativ. Det Þnsker vi Ä stÞtte.

Irene Elise Hamborg

Styreleder i Norges Fredslag

bottom of page